• slide 2
    Vechtrace 2015 Heren dubbel twee Binne/Fred

Tips voor marathonroeien

Eten en drinken
Suikers: Eet niet vlak vóór de start iets waar veel puur suiker inzit: het lichaam kan hierop reageren met het maken van insuline (om dat suiker snel de cellen in te transporteren) waardoor er een overschot van insuline kan ontstaan met het bijbehorende “hypo”gevoel. Verstandiger is om koolhydraten te eten die langzaam worden opgenomen: gewoon boterhammen dus, of muesli repen, brinta etc., iets met vezels. Dit geldt gedurende de hele tocht.
Drinken: De energiedrankjes zijn vaak te zoet (nl. ong. 15 g. koolhydraten/100 ml.): ideaal is ong. 8 g koolhydraten/100 ml. Als het erg warm is en je bijna een liter per uur drinkt is het beste de drank te verdunnen tot 5 g/100 ml. Dus een halve liter energie drank met een liter water.
De darmen nemen beter vocht op als er suiker én zout inzit. Als je te weinig drinkt, is er een grotere kans om een “heatstroke”, ‘zonnesteek”, te krijgen. Bovendien is genoeg drinken is beter voor de energie huishouding: de maag ontlediging is beter, en bij té weinig vocht aan boord heb je verminderd hongergevoel met alle gevolgen vandien.
Zout: Bij stevig transpireren, wat je met een roeitocht al snel doet, is het verstandig zout er bij te eten. Dat kan in de vorm van “lakrisal” salmiaksnoepjes, bij elke supermarkt/benzinepomp te verkrijgen. Wat sommigen misschien lekkerder vinden zijn “zoute sticks”, die zoute stokjes bij de chipsafdeling (zijn nl. niet vet).
Vet: Vet (bijv. patates frites met mayo), en veel eiwit (Yoghurt, hompjes kaas) zijn natuurlijk erg lekker, maar voor het maagje moeilijk te verteren tijdens inspanning en dus af te raden.

Weersomstandigheden
• Bij koud weer is licht gezoete warme thee aan te raden.
• Koffie en alcohol zorgen voor verhoogde urine productie, bij warm weer onverstandig dus.
• Bij zon: Goed smeren met een hoge factor (bijvoorbeeld Sunblock).
• Zon: zonnebril en petje op. Petje kan je onderdompelen en nat op je hoofd zetten bij echt warm weer.
• Regen/wind: Géén katoen dragen, droogt heel langzaam. Natte kleren=koude kleren. Draag liever geen katoenen onderbroek, maar een korte thermobroek. (bovendien is het voordeel hiervan dat er geen naden zitten ter hoogte van de zitbotten). Bij koud weer liever paar dunne laagjes dan één dikke.

Blaren etc.
Blaren krijg je sowieso. Sommigen schijnen er compeed op te plakken, op zich goed blarenspul, maar na een paar halen gaat het vaak los zitten. Tapen kan ook maar accepteren ook. Fietshandschoenen? Je krijgt dan in elk geval weer eens blaren op een andere plek.
• Neem paracetamol mee: 2 tabletten (=1000 mg.) á 6 uur.
• Kussentje om op te zitten!

Groeten,
Inga